Der Barrett-Ösophagus und die Barrett-Neoplasie sind als Komplikationen der chronischen gastroösophagealen Refluxerkrankung zu werten. Zwar handelt es sich bei dem Barrett-Ösophagus um eine Präkanzerose, aber die Entartungsrate ist so niedrig, dass die endoskopische Therapie eines nicht neoplastisch veränderten Barrett-Ösophagus im Sinne einer Karzinomprophylaxe nicht indiziert ist. Bei nachgewiesener früher Barrett-Neoplasie (hochgradige intraepitheliale Neoplasie, mukosales Barrett-Karzinom) sollte eine sogenannte Zweischritttherapie erfolgen. Zunächst die endoskopische Resektion (ER) aller lokalisierbaren Läsionen, da das gewonnene Resektat histologisch untersucht werden kann und somit eine genaue Aussage über die Tumorinfiltrationstiefe sowie die Invasion der Lymph- und/oder Blutgefäße ermöglicht. Nachdem die neoplastischen Barrett-Areale reseziert sind und eine komplette lokale Remission erreicht ist, erfolgt der zweite Schritt in Form der Ablation der verbliebenen nicht neoplastischen Barrett-Schleimhaut mittels thermischer Destruktion. Durch diesen zweiten Schritt kann die Rate an metachronen und Rezidiv-Neoplasien drastisch gesenkt werden. Destruierende Verfahren sollten nur auxiliär als Ergänzung der ER zum Einsatz kommen. Die photodynamische Therapie spielt heutzutage keine Rolle mehr.

This content is only available via PDF.
Copyright / Drug Dosage / Disclaimer
Copyright: All rights reserved. No part of this publication may be translated into other languages, reproduced or utilized in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording, microcopying, or by any information storage and retrieval system, without permission in writing from the publisher.
Drug Dosage: The authors and the publisher have exerted every effort to ensure that drug selection and dosage set forth in this text are in accord with current recommendations and practice at the time of publication. However, in view of ongoing research, changes in government regulations, and the constant flow of information relating to drug therapy and drug reactions, the reader is urged to check the package insert for each drug for any changes in indications and dosage and for added warnings and precautions. This is particularly important when the recommended agent is a new and/or infrequently employed drug.
Disclaimer: The statements, opinions and data contained in this publication are solely those of the individual authors and contributors and not of the publishers and the editor(s). The appearance of advertisements or/and product references in the publication is not a warranty, endorsement, or approval of the products or services advertised or of their effectiveness, quality or safety. The publisher and the editor(s) disclaim responsibility for any injury to persons or property resulting from any ideas, methods, instructions or products referred to in the content or advertisements.
You do not currently have access to this content.