Akute Trauer als normale Reaktion auf den Verlust einer nahestehenden Person wird in der Regel schmerzhaft erlebt. Dennoch bewältigen die meisten Betroffenen ihre Trauer ohne professionelle Hilfe. Eine Minderheit erlebt anhaltende und schwerwiegende Trauersymptome, die das Bild einer komplizierten Trauerstörung erfüllen können. Die Aufmerksamkeit für komplizierte Trauer als eigenständiges Störungsbild nimmt zu, auch bedingt durch die Berücksichtigung in den Neuauflagen der Klassifikationssysteme «International Statistical Classification of Diseases and Related Health Problems» (ICD-11) und «Diagnostisches und Statistisches Manual Psychischer Störungen» (DSM-5). Die Diagnostik muss allerdings die Gefahr einer Pathologisierung normaler Trauerreaktionen sowie Fehlklassifikationen berücksichtigen. Interventionen, die sich an alle Trauernden richten (universelle Prävention), zeigen nur minimale Effekte. Die Möglichkeit der Prävention komplizierter Trauer in Risikogruppen oder bei hochbelasteten Akuttrauernden wird kritisch diskutiert. Aktuelle randomisiert-kontrollierte Studien belegten aber die Überlegenheit störungsspezifischer gegenüber anderen Behandlungsansätzen (interpersonelle Psychotherapie) bei komplizierter Trauer. Bezüglich kognitiv-verhaltenstherapeutischer Interventionen sind die Exposition gegenüber trauer- oder verlustassoziierten Stimuli sowie die kognitive Umstrukturierung trauerspezifischer dysfunktionaler Gedanken hochgradig evidenzbasiert. Ein weiteres Behandlungselement ist die Etablierung neuer Ziele für ein Leben ohne die verstorbene Person. Auch die Verhaltensaktivierung zeigte erste positive Effekte. Neben der klassischen Face-to-Face-Psychotherapie sind dabei auch Internet-basierte Behandlungsangebote vielversprechend. Dennoch besteht weiterer Forschungsbedarf, beispielsweise hinsichtlich der differenziellen Effektivität einzelner Behandlungskomponenten.

1.
American Psychiatric Association (APA): Diagnostisches und Statistisches Manual Psychischer Störungen: DSM-5. Göttingen, Hogrefe, 2015.
2.
Beck AT: Cognitive Therapy of Depression. New York, Guilford, 1979.
3.
Boelen PA, de Keijser J, van den Hout MA, van den Bout J: Treatment of complicated grief: a comparison between cognitive-behavioral therapy and supportive counseling. J Consult Clin Psychol 2007;75:277-284.
4.
Boelen PA, Prigerson HG: Commentary on the inclusion of persistent complex bereavement-related disorder in DSM-5. Death Stud 2012;36:771-794.
5.
Boelen PA, van den Bout J: Complicated grief, depression, and anxiety as distinct postloss syndromes: a confirmatory factor analysis study. Am J Psychiatry 2005;162:2175-2177.
6.
Boelen PA, Van Den Hout MA, Van Den Bout J: A Cognitive‐behavioral conceptualization of complicated grief. Clin Psychol Sci Pract 2006;13:109-128.
7.
Bonanno GA, Boerner K: The stage theory of grief. JAMA 2007;297:2693; author reply 2693-2694.
8.
Bryant RA: Is pathological grief lasting more than 12 months grief or depression? Curr Opin Psychiatry 2013;26:41-46.
9.
Bryant RA, Kenny L, Joscelyne A, et al: Treating prolonged grief disorder: a randomized clinical trial. JAMA Psychiatry 2014;71:1332-1339.
10.
Bui E, Nadal-Vicens M, Simon NM: Pharmacological approaches to the treatment of complicated grief: rationale and a brief review of the literature. Dialogues Clin Neurosci 2012;14:149-157.
11.
Burke LA, Neimeyer RA: Prospective risk factors for complicated grief; in Stroebe M, Schut H, van den Bout J (eds): Complicated Grief: Scientific Foundations for Health Care Professionals. New York, Routledge, 2013, pp 145-161.
12.
Currier JM, Neimeyer RA, Berman JS: The effectiveness of psychotherapeutic interventions for bereaved persons: a comprehensive quantitative review. Psychol Bull 2008; 134:648-661.
13.
Doering BK, Eisma MC: Treatment for complicated grief: state of the science and ways forward. Curr Opin Psychiatry 2016;29:286-291.
14.
Ehlers A, Clark DM: A cognitive model of posttraumatic stress disorder. Behav Res Ther 2000;38:319-345.
15.
Eisma MC, Boelen PA, van den Bout J, et al: Internet-Based Exposure and Behavioral Activation for Complicated Grief and Rumination: A Randomized Controlled Trial. Behav Ther 2015;46:729-748.
16.
Eisma MC, Stroebe MS, Schut HAW, et al: Avoidance processes mediate the relationship between rumination and symptoms of complicated grief and depression following loss. J Abnorm Psychol 2013;122:961-970.
17.
Foa EB, Rothbaum BO: Treating the Trauma of Rape: Cognitive-Behavioral Therapy for PTSD. New York, Guilford, 2001.
18.
Hedlund S: Mit Stift und Stuhl. Berlin, Springer, 2011.
19.
Jordan JR, Neimeyer RA: Does grief counseling work? Death Stud 2003;27:765-786.
20.
Keeley JW, Reed GM, Roberts MC, et al: Disorders specifically associated with stress: a case-controlled field study for ICD-11 mental and behavioural disorders. Int J Clin Health Psychol 2015;16:109-127.
21.
Kersting A, Brähler E, Glaesmer H, Wagner B: Prevalence of complicated grief in a representative population-based sample. J Affect Dis 2011;131:339-343.
22.
Lacasse JR, Cacciatore J: Prescribing of psychiatric medication to bereaved parents following perinatal/neonatal death: an observational study. Death Stud 2014;38:589-596.
23.
Lilienfeld SO: Psychological treatments that cause harm. Perspect Psychol Sci 2007;2:53-70.
24.
Litz BT, Schorr Y, Delaney E, et al: A randomized controlled trial of an internet-based therapist-assisted indicated preventive intervention for prolonged grief disorder. Behav Res Ther 2014;61:23-34.
25.
Lumbeck G, Brandstätter M, Geissner E: Erstvalidierung der deutschen Version des «Inventory of Complicated Grief» (ICG-D). Z Klin Psychol Psych 2013;41:243-248.
26.
Maccallum F, Bryant RA: Impaired autobiographical memory in complicated grief. Behav Res Ther 2010;48:328-334.
27.
Maccallum F, Bryant RA: A cognitive attachment model of prolonged grief: integrating attachments, memory, and identity. Clin Psychol Rev 2013;33:713-727.
28.
Maciejewski PK, Zhang B, Block SD, Prigerson HG: An empirical examination of the stage theory of grief. JAMA 2007;297:716-723.
29.
Maercker A, Brewin CR, Bryant RA, et al: Proposals for mental disorders specifically associated with stress in the International Classification of Diseases-11. Lancet 2013;381:1683-1685.
30.
Mancini AD, Griffin P, Bonanno GA: Recent trends in the treatment of prolonged grief. Curr Opin Psychiatry 2012;25:46-51.
31.
Martell CR, Addis ME, Jacobson NS: Depression in Context: Strategies for Guided Action. New York, WW Norton & Co, 2001.
32.
Neimeyer RA: Traumatic loss and the reconstruction of meaning. J Palliat Med 2002;5:935-942.
33.
Neimeyer RA: Complicated grief and the reconstruction of meaning: conceptual and empirical contributions to a cognitive-constructivist model. Clin Psychol Sci Pract 2006;13:141-145.
34.
O'Connor M-F: Immunological and neuroimaging biomarkers of complicated grief. Dialogues Clin Neurosci 2012;14:141-148.
35.
Papa A, Sewell MT, Garrison-Diehn C, Rummel C: A randomized open trial assessing the feasibility of behavioral activation for pathological grief responding. Behav Ther 2013;44:639-650.
36.
Prigerson HG, Maciejewski PK, Reynolds CF, et al: Inventory of Complicated Grief: a scale to measure maladaptive symptoms of loss. Psychiatry Res 1995;59:65-79.
37.
Rief W, Glombiewski JA: Erwartungsfokussierte Psychotherapeutische Interventionen (EFPI). Verhaltenstherapie 2016;26:47-54.
38.
Rosner R, Bartl H, Pfoh G, et al: Efficacy of an integrative CBT for prolonged grief disorder: a long-term follow-up. J Affect Disord 2015a;183:106-112.
39.
Rosner R, Lumbeck G, Geissner E: Effectiveness of an inpatient group therapy for comorbid complicated grief disorder. Psychother Res 2011;21:210-218.
40.
Rosner R, Pfoh G, Kotoučová M, Hagl M: Efficacy of an outpatient treatment for prolonged grief disorder: a randomized controlled clinical trial. J Affect Disord 2014;167:56-63.
41.
Rosner R, Pfoh G, Rojas R, et al: Anhaltende Trauerstörung: Manuale für die Einzel- und Gruppentherapie. Göttingen, Hogrefe Verlag, 2015b.
42.
Shear K, Shair H: Attachment, loss, and complicated grief. Dev Psychobiol 2005;47:253-267.
43.
Shear MK: Complicated grief. N Engl J Med 2015;372:153-160.
44.
Shear MK, Frank E, Houck PR, Reynolds CF: Treatment of complicated grief: a randomized controlled trial. JAMA 2005;293:2601-2608.
45.
Shear MK, Reynolds CF, Simon NM, et al: Optimizing Treatment of Complicated Grief: A Randomized Clinical Trial. JAMA Psychiatry 2016;73:685-694.
46.
Shear MK, Simon N, Wall M, et al: Complicated grief and related bereavement issues for DSM‐5. Depress Anxiety 2011;28:103-117.
47.
Shear MK, Wang Y, Skritskaya N, et al: Treatment of complicated grief in elderly persons: a randomized clinical trial. JAMA Psychiatry 2014;71:1287-1295.
48.
Silver RC, Wortman CB: The stage theory of grief. JAMA 2007;297:2692; author reply 2693-2694.
49.
Simon NM, Shear KM, Thompson EH, et al: The prevalence and correlates of psychiatric comorbidity in individuals with complicated grief. Compr Psychiatry 2007;48:395-399.
50.
Simon NM, Wall MM, Keshaviah A, et al: Informing the symptom profile of complicated grief. Depress Anxiety 2011;28:118-126.
51.
Stroebe M, Schut H: The dual process model of coping with bereavement: rationale and description. Death Stud 1999;23:197-224.
52.
Stroebe M, Schut H, Stroebe W: Health outcomes of bereavement. Lancet 2007;370:1960-1973.
53.
Wagner B: Komplizierte Trauer: Grundlagen, Diagnostik und Therapie. Berlin, Springer, 2014.
54.
Wagner B, Knaevelsrud C, Maercker A: Internet-based cognitive-behavioral therapy for complicated grief: a randomized controlled trial. Death Stud 2006;30:429-453.
55.
Wakefield JC: Should prolonged grief be reclassified as a mental disorder in DSM-5?: reconsidering the empirical and conceptual arguments for complicated grief disorder. J Nerv Ment Dis 2012;200:499-511.
56.
Wenn J, O'Connor M, Breen LJ, et al: Efficacy of metacognitive therapy for prolonged grief disorder: protocol for a randomised controlled trial. BMJ Open 2015;5:e007221.
57.
Wittouck C, Van Autreve S, De Jaegere E, et al: The prevention and treatment of complicated grief: a meta-analysis. Clin Psychol Rev 2011;31:69-78.
58.
Wittouck C, Van Autreve S, Portzky G, van Heeringen K: A CBT-based psychoeducational intervention for suicide survivors: a cluster randomized controlled study. Crisis 2014;35:193-201.
59.
Zisook S, Iglewicz A, Avanzino J, et al: Bereavement: course, consequences, and care. Curr Psychiatry Rep 2014;16:482.
60.
Znoj H: Komplizierte Trauer, ed 2. Göttingen, Hogrefe, 2016.
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