Hintergrund: Ziel der Untersuchung ist die Ermittlung der Prävalenz von HTLV-I/II bei Dauerblutspendern in Deutschland zur Beurteilung eines möglichen Übertragungsrisikos durch Bluttransfusionen. Material und Methodik: 43185 Serum-proben von 11303 Dauerblutspendern des Jahres 1993 wurden auf HTLV-I/II-Antikörper untersucht (Abbott, HTLV-I-EIA). Als zusätzlicher Test für alle wiederholt positiven Proben diente ein ELISA (Pasteur, Platelia® HTLV-I New), als Bestätigungstests wurden ein Immunoblot [Diag. Biotechnology (Pte) Ltd., HTLV Blot 2.3] und die PCR (Hoffmann-La Roche, Amplicor® HTLV-I/II) verwendet. Ergebnisse: Die im HTLV-I-EIA reaktiven Spender wurden in vier Gruppen unter-teilt: positiv, grenzwertig, potentiell serokonvertiert und alternierend. Mit Hilfe von Bestätigungstests konnte jedoch nur bei einer Spenderin eindeutig eine persistierende HTLV-II-Infektion nachgewiesen werden. Eine HTLV-I-Infektion war bei keinem Spender nachzuweisen. Schlußfolgerungen: Vor dem Hintergrund der äußerst geringen Prävalenz von HTLV I/II von 0,01% erscheint die routinemäßige Testung von Blutspenden zur Zeit nicht notwendig. Regelmäßige epidemiologische Studien zur Verbreitung des HTL-Virus in Anbetracht der zunehmenden Fernreisen in endemische Gebiete sollten durchgeführt werden.

This content is only available via PDF.
Copyright / Drug Dosage / Disclaimer
Copyright: All rights reserved. No part of this publication may be translated into other languages, reproduced or utilized in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording, microcopying, or by any information storage and retrieval system, without permission in writing from the publisher.
Drug Dosage: The authors and the publisher have exerted every effort to ensure that drug selection and dosage set forth in this text are in accord with current recommendations and practice at the time of publication. However, in view of ongoing research, changes in government regulations, and the constant flow of information relating to drug therapy and drug reactions, the reader is urged to check the package insert for each drug for any changes in indications and dosage and for added warnings and precautions. This is particularly important when the recommended agent is a new and/or infrequently employed drug.
Disclaimer: The statements, opinions and data contained in this publication are solely those of the individual authors and contributors and not of the publishers and the editor(s). The appearance of advertisements or/and product references in the publication is not a warranty, endorsement, or approval of the products or services advertised or of their effectiveness, quality or safety. The publisher and the editor(s) disclaim responsibility for any injury to persons or property resulting from any ideas, methods, instructions or products referred to in the content or advertisements.
You do not currently have access to this content.