Unter den vielfältigen Aufgaben der zerebralen Überwachung bei Risikopatienten bzw. Patienten mit akuten zerebralen Läsionen wie einem Schädel-Hirn-Trauma stehen Methoden zur Erfassung des zerebralen Funktionszustands, z.B. der Tiefe eines Komas, im Vordergrund der klinisch-neurologischen Untersuchung, unter anderem mit Hilfe der Glasgow Coma Scale oder anderer Bewertungstabellen. Objektive Meβmethoden – mit eingeschränkter Aussagekraft – sind die Ableitung eines EEG oder von evozierten Potentialen. Akute Risiken für das Gehirn können darüber hinaus durch Bestimmung der Durchblutung und O2-Versorgung des Ge-hirns mit direkten oder indirekten Methoden erfaβt werden, wie der transkraniellen Dopplersonographie, der Hb/HbO2-Spektroskopie oder der HbO2-Sättigung im hirnvenösen Blut zur Beurteilung der zerebralen O2-Ausschöpfung. Bei Patienten mit schwerem Schädel-Hirn-Trauma und Bewuβtlosigkeit ist die Registrierung des intrakraniellen Drucks nach wie vor ein zentraler Parameter zur Erkennung einer akuten Gefährdung des Gehirns durch eine intrakranielle Raumforderung. Die Überwachung des intrakraniellen Drucks ist zudem konkurrenzlos bei der Indika-tionsstellung wie Dosierung therapeutischer Methoden.

This content is only available via PDF.
Copyright / Drug Dosage / Disclaimer
Copyright: All rights reserved. No part of this publication may be translated into other languages, reproduced or utilized in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording, microcopying, or by any information storage and retrieval system, without permission in writing from the publisher.
Drug Dosage: The authors and the publisher have exerted every effort to ensure that drug selection and dosage set forth in this text are in accord with current recommendations and practice at the time of publication. However, in view of ongoing research, changes in government regulations, and the constant flow of information relating to drug therapy and drug reactions, the reader is urged to check the package insert for each drug for any changes in indications and dosage and for added warnings and precautions. This is particularly important when the recommended agent is a new and/or infrequently employed drug.
Disclaimer: The statements, opinions and data contained in this publication are solely those of the individual authors and contributors and not of the publishers and the editor(s). The appearance of advertisements or/and product references in the publication is not a warranty, endorsement, or approval of the products or services advertised or of their effectiveness, quality or safety. The publisher and the editor(s) disclaim responsibility for any injury to persons or property resulting from any ideas, methods, instructions or products referred to in the content or advertisements.
You do not currently have access to this content.