Introduction: The treatment of cancer patients in Germany is characterized by sectoral separation of the in- and outpatient care accompanied by 2 separate reimbursement systems. By introducing the Guideline of Outpatient Medical Specialist Care in accordance with §116b SGB V (ASV) in 2014, the German legislation empowers office-based physicians and hospitals to jointly provide medical care in the ambulatory setting. Methods: A 1-year period each before and after the introduction of ASV was compared by means of data from the Center for Integrated Oncology Cologne at the University Hospital of Cologne. Only adults with a reliable diagnosis of gastrointestinal tumor (GIT) were considered. Results: Overall, 1,872 cases were considered in the analysis showing significant (p < 0.001) higher median values of revenues across ICD-subgroups for ASV (EUR 427.46) compared to Ambulatory Treatments in Hospitals (EUR 234.21). The exemplary analysis of revenues in neoplasms of the pancreas shows EUR 173.69 on average which are only invoiceable through ASV: flat rate incl. surcharges (EUR 117.79; 68%), structure lump sum (EUR 29.49; 17%), positron-emission tomography (PET)/CT (EUR 13.53; 18%), and ASV consultation hour (EUR 12.89; 7%). Discussion/Conclusion: ASV leads to significant higher revenues across different ICD-subgroups for patients suffering from severe GIT. The collaboration of hospital and office-based physicians ensures patient-centered care with accumulated expertise and avoidance of double examinations. Thus, the inclusion of additional services in the Uniform Value Scale (invoiceable for ASV) is legitimated and enables cost-covering care for the involved parties.

1.
Busse
R
,
Blümel
M
. Germany: health system review. In: Health Systems in Transition. Copenhagen: WHO;
2014
. Vol. 16(2); p. 1–296.
2.
Nagel
E
,
Neukirch
B
,
Schmid
A
,
Schulte
G
:
Wege zu einer effektiven und effizienten Zusammenarbeit in der ambulanten und stationären Versorgung in Deutschland.
Berlin: Zentralinstitut für die kassenärztliche Versorgung in der Bundesrepublik Deutschland (Zi);
2017
.
3.
Kron
F
,
Bernschein
A
,
Kostenko
A
,
Wolf
J
,
Hallek
M
,
Glossmann
JP
. Cancer care: new value chains challenge german hospital structures—a comprehensive cancer center perspective. In: In: Albach H., Meffert H., Pinkwart A., Reichwald R., von Eiff W. (eds) Boundaryless Hospital. Berlin, Heidelber: Springer;
2016
. p. 21-40.
4.
The Federal Statistical Office [Internet]: Wiesbaden: Genesis-Online Datenbank. Krankheitskosten in Mio. € für Deutschland. Gliederungsmerkmale: Jahre, Geschlecht, ICD10, Einrichtung [cited 2019 April 20]. Available from: https://www-genesis.destatis.de/genesis/online
5.
Hess
R
.
Ambulante spezialfachärztliche Versorgung – ein Zukunftsmodell
.
GGW
.
2013
Oct
;
13
(
4
):
16
22
.
6.
Aitken
M
,
Kleinrock
M
,
Simorellis
A
,
Nass
D
.
Global Oncology Trend 2018 - Innovation, Expansion and Disruption
.
Parsippany
:
IQVIA Institute for Human Data Science
;
2018
.
7.
Federal Joint Committee: Richtlinie des Gemeinsamen Bundesausschusses über die ambulante spezialfachärztliche Versorgung (ASV) nach § 116 b SGB V. BAnz AT 10.05.2019 B3.
8.
Munte
A
,
Wildenhain
S
,
Sollacher
A
,
Froschauer
S
. Ambulante spezialfachärztliche Versorgung (ASV): Neue Wege für den Marktzugang von Innovationen? In:
Pfannstiel
MA
,
Jaeckel
R
,
Da-Cruz
P
, editors
.
Innovative Gesundheitsversorgung und Market Access: Beiträge für Entscheider und Akteure
.
Wiesbaden
:
Springer Fachmedien
;
2018
. pp.
217
31
.
9.
Federal Joint Committee: Richtlinie des Gemeinsamen Bundesausschusses über die ambulante spezialfachärztliche Versorgung (ASV) nach § 116 b SGB V. Appendix Anlage 1.1 a) Tumorgruppe 1: gastrointestinale Tumoren und Tumoren der Bauchhöhle. 16.03.2018.
10.
Institute for Quality and Efficiency in Health Care
.
Allgemeine Methoden. Version 5.0
.
Köln
:
IQWIG
;
2017
.
11.
Kassenärztliche Bundesvereinigung [Internet]: Berlin: Vereinbarung über die qualifizierte ambulante Versorgung krebskranker Patienten „Onkologie-Vereinbarung”(Anlage 7 zu den Bundesmantelverträgen) vom 01.10.2009, zuletzt geändert am 15.12.
2018
[cited 2019 Jun 15]. Available from: http://kbv.de/media/sp/07_Onkologie.pdf
12.
Coenen
M
,
Haucap
J
,
Hottenrott
M
. Wettbewerb in der ambulanten onkologischen Versorgung: Analyse und Reformansätze. Ordnungspolitische Perspektiven. Düsseldorf: Düsseldorfer Institut für Wettbewerbsökonomie (DICE);
2016
. Vol. 81.
13.
Dengler
R
,
Walawgo
T
,
Baumann
W
,
Cassens
M
.
Bereitschaft zur Teilnahme an der ambulanten spezialfachärztlichen Versorgung (ASV): eine kritische Bestandsaufnahme
.
Gesundheitswesen
.
2019
Jun
;
81
(
6
):
478
85
.
[PubMed]
0941-3790
14.
Laschet
H
. ASV birgt Hürden und Stolperfallen für Spezialfachärzte. Im Focus Onkologie.
2014
Dec
;17(12):60.
15.
Froschauer-Häfele
S
,
Grupp
H
,
Jaeckel
R
,
Jenschke
C
,
Munte
A
,
Pöttgen
S
, et al
: Schöne neue ASV-Welt? Ergebnisse einer Umfrage unter ASV-Teamleitern. G&S Gesundheits- und Sozialpolitik.
2017
;71(2):25-32.
16.
Federal Joint Committee [Internet]: Berlin: Richtlinie ambulante spezialfachärztliche Versorgung § 116b SGB V | Historie [cited 2019 May 20]. Available from: https://www.g-ba.de/richtlinien/80/historie/
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