An der Hals-Nasen-Ohren-Klinik der UniversitÄt GÖttingen wurden von 1972 bis 1992 insgesamt 252 Patienten mit einem isolierten einseitigen Vestibularisausfall stationÄr behandelt. 114 Patienten (45%) waren weiblich, 138 Patienten (55%) mÄnnlich. Das mittlere Alter der Patienten betrug 47 (Bereich 15–84) Jahre. Im Rahmen einer retrospektiven Untersuchung wurden die klinischen Daten zu Anamnese, Symptomatik, Diagnostik und Therapie erfasst und ausgewertet. Die Patienten wurden wÄhrend des stationÄren Aufenthaltes mit sechs verschiedenen Therapieschemata behandelt, welche eine symptomatische, eine hÄmorheologische und grÖsstenteils eine fortgesetzte Therapie als poststationÄre Nachmedikation beinhalteten. Durch eine Verlaufsbeobachtung zeigte sich, dass der langfristige Einsatz von Sedativa bei der symptomatischen Behandlung sowie der Verzicht auf eine hÄmorheologisch wirksame Nachmedikation offenbar ein schlechteres Therapieergebnis bedingen kann: Erfolgsrate 59 versus 80%. Als Ergebnis der vorliegenden Untersuchung wird daher bei der Therapie des isolierten einseitigen Vestibularisausfalls eine langfristige poststationÄre Nachmedikation mit hÄmorheologisch wirksamen Substanzen sowie eine kritische Anwendung von Sedativa empfohlen.

This content is only available via PDF.
Copyright / Drug Dosage / Disclaimer
Copyright: All rights reserved. No part of this publication may be translated into other languages, reproduced or utilized in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording, microcopying, or by any information storage and retrieval system, without permission in writing from the publisher.
Drug Dosage: The authors and the publisher have exerted every effort to ensure that drug selection and dosage set forth in this text are in accord with current recommendations and practice at the time of publication. However, in view of ongoing research, changes in government regulations, and the constant flow of information relating to drug therapy and drug reactions, the reader is urged to check the package insert for each drug for any changes in indications and dosage and for added warnings and precautions. This is particularly important when the recommended agent is a new and/or infrequently employed drug.
Disclaimer: The statements, opinions and data contained in this publication are solely those of the individual authors and contributors and not of the publishers and the editor(s). The appearance of advertisements or/and product references in the publication is not a warranty, endorsement, or approval of the products or services advertised or of their effectiveness, quality or safety. The publisher and the editor(s) disclaim responsibility for any injury to persons or property resulting from any ideas, methods, instructions or products referred to in the content or advertisements.
You do not currently have access to this content.