Die Charakterisierung maligner Lymphome mit immunologischen Methoden (Immunphänotypisierung) findet eine immer breitere Anwendung in der Klinik. Sie bildet nicht nur eine Basis moderner Lymphomklassifikationen (z.B. der Kiel-Klassifikation), sondern kann darüber hinaus zur Abgrenzung von Lymphomen gegenüber epithelialen und mesenchymalen Tumoren beitragen. Bei der akuten lymphatischen Leukämie hat der Nachweis bestimmter Untergruppen (c-ALL, T-ALL, B-ALL) wegen der unterschiedlichen Prognose differentialtherapeutische Bedeutung. Als weitere Anwendungsmöglichkeiten der Immunphänotypisierung in naher Zukunft sind zu erwarten: Nachweis von Rezeptoren für bestimmte Lymphokine (z.B. für eine Therapie mit Interleukin-2 oder Tumor-Nekrose-Faktor), Nachweis bestimmter Oberflächenantigene (Immuntherapie mit monoklonalen Antikörpern) und Nachweis immunologischer Marker für Zytostatikaresistenzen. Entscheidend im Hinblick auf eine breitere Anwendung der Immunphänotypisierung maligner Lymphome in der Klinik sind eine Standardisierung der verwendeten Reagenzien, eine Vereinfachung der Logistik und eine deutliche Reduktion der Kosten.

This content is only available via PDF.
Copyright / Drug Dosage / Disclaimer
Copyright: All rights reserved. No part of this publication may be translated into other languages, reproduced or utilized in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording, microcopying, or by any information storage and retrieval system, without permission in writing from the publisher.
Drug Dosage: The authors and the publisher have exerted every effort to ensure that drug selection and dosage set forth in this text are in accord with current recommendations and practice at the time of publication. However, in view of ongoing research, changes in government regulations, and the constant flow of information relating to drug therapy and drug reactions, the reader is urged to check the package insert for each drug for any changes in indications and dosage and for added warnings and precautions. This is particularly important when the recommended agent is a new and/or infrequently employed drug.
Disclaimer: The statements, opinions and data contained in this publication are solely those of the individual authors and contributors and not of the publishers and the editor(s). The appearance of advertisements or/and product references in the publication is not a warranty, endorsement, or approval of the products or services advertised or of their effectiveness, quality or safety. The publisher and the editor(s) disclaim responsibility for any injury to persons or property resulting from any ideas, methods, instructions or products referred to in the content or advertisements.
You do not currently have access to this content.