In einer Pilotstudie wurden zwölf Patienten vorwiegend höheren Lebensalters (Median: 62 Jahre, 23–69) mit akuter myelomonozytärer (sieben Patienten) bzw. Monoblasten-Leukämíe (fünf) mit einer Induktionstherapie mit fraktioniertem Aclacinomycin A, Etoposid und mittelhochdosiertem Cytosinarabinosid behandelt. Sämtliche Patienten zeigten bei Diagnosestellung ungünstige prognostische Indikatoren: sieben mit myelodysplastischem Vorstadium (drei refraktäre Anämíen, vier chronische myelomonozytäre Leukämien), drei mit extramedullären Infiltraten (Haut, Hoden, Leber), eine sekundäre Leukämie nach Non-Hodgkin-Lymphom. Bei neun von zwölf Patienten waren meist komplexe Chromosomenanomalien mit Beteiligung von Chromosom 5 (-5, 5q-), 7 (7q-) oder 8 (+8) nachweisbar. Alle Patienten zeigten ein Therapieansprechen. Zehn komplette (vier mit Dysplasiezeichen) und zweí partielle Remissionen konnten nach nur einem Behandl·ungszyklus erzielt werden. Die Aplasiedauer war kurz. Granulozytenwerte über 0,5 G/l waren am Tag 24 und Thrombozyten über 50 G/l am Tag 22 zu beobachten. Nur bei vier Patienten traten therapieinduzierte Grad III-IV-Toxizitäten auf (Mucositis, Dermatitis); infektiöse Komplikationen bei sechs Patienten (vier Septikämien) waren von kurzer Dauer und mit Antibiotika beherrschbar; keine kardialen Toxizitäten. Es mußten jedoch bei sechs Patienten Rezidive festgestellt werden. Die Überlebensdauer nach der Therapie beträgt ein bis 13 (Median: 12) Monate.

This content is only available via PDF.
Copyright / Drug Dosage / Disclaimer
Copyright: All rights reserved. No part of this publication may be translated into other languages, reproduced or utilized in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording, microcopying, or by any information storage and retrieval system, without permission in writing from the publisher.
Drug Dosage: The authors and the publisher have exerted every effort to ensure that drug selection and dosage set forth in this text are in accord with current recommendations and practice at the time of publication. However, in view of ongoing research, changes in government regulations, and the constant flow of information relating to drug therapy and drug reactions, the reader is urged to check the package insert for each drug for any changes in indications and dosage and for added warnings and precautions. This is particularly important when the recommended agent is a new and/or infrequently employed drug.
Disclaimer: The statements, opinions and data contained in this publication are solely those of the individual authors and contributors and not of the publishers and the editor(s). The appearance of advertisements or/and product references in the publication is not a warranty, endorsement, or approval of the products or services advertised or of their effectiveness, quality or safety. The publisher and the editor(s) disclaim responsibility for any injury to persons or property resulting from any ideas, methods, instructions or products referred to in the content or advertisements.
You do not currently have access to this content.