Die Infektion mit humanen Papillomviren (HPV) stellt den wesentlichen Faktor in der Entwicklung der zervikalen intraepithelialen Neoplasie (CIN) und des Zervixkarzinoms dar. Allerdings basiert das Screening weiterhin auf der zytologischen Abstrichuntersuchung und die weiterführende Diagnostik auf Kolposkopie mit Entnahme der gezielten Knipsbiopsie. In dieser Übersichtsarbeit wird untersucht, ob sich durch neuere Studienergebnisse Konsequenzen für das Screening und die Diagnostik der CIN ergeben. Die Zytologie ist weiterhin als Screeningmethode der Wahl anzusehen, da ein generelles HPV-DNA-Screening zur Krebsvorsorge nur in Populationen mit einer geringen HPV-Prävalenz der Zytologie ebenbürtig bzw. überlegen ist. Erste Daten zum serologischen HPV-Screening erscheinen bisher nur eingeschränkt erfolgversprechend. Angedeutete HPV-Veränderungen im Abstrich lassen sich durch den HPV-Test objektivieren. Der Nachweis von hochonkogenen HPV-Subtypen kann als Entscheidungshilfe verwendet werden, bei CIN 1 den Kontrollzeitraum von 24 auf 12 Monate zu reduzieren und bei CIN 2 sofort zu therapieren. Genaue Kosten-Nutzen-Analysen eines sinnvollen Einsatzes des HPV-Tests, wie sie in the USA erfolgen, sind auch für den deutschsprachigen Raum zu fordern.

This content is only available via PDF.
Copyright / Drug Dosage / Disclaimer
Copyright: All rights reserved. No part of this publication may be translated into other languages, reproduced or utilized in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording, microcopying, or by any information storage and retrieval system, without permission in writing from the publisher.
Drug Dosage: The authors and the publisher have exerted every effort to ensure that drug selection and dosage set forth in this text are in accord with current recommendations and practice at the time of publication. However, in view of ongoing research, changes in government regulations, and the constant flow of information relating to drug therapy and drug reactions, the reader is urged to check the package insert for each drug for any changes in indications and dosage and for added warnings and precautions. This is particularly important when the recommended agent is a new and/or infrequently employed drug.
Disclaimer: The statements, opinions and data contained in this publication are solely those of the individual authors and contributors and not of the publishers and the editor(s). The appearance of advertisements or/and product references in the publication is not a warranty, endorsement, or approval of the products or services advertised or of their effectiveness, quality or safety. The publisher and the editor(s) disclaim responsibility for any injury to persons or property resulting from any ideas, methods, instructions or products referred to in the content or advertisements.
You do not currently have access to this content.