Ausgehend von den innovativen Ergebnissen im Rahmen der multimodalen Rehabilitation («Fast-track»), sollten die überarbeiteten Ernährungskonzepte generell auf kolorektale Eingriffe umgesetzt werden. Neben einer Verkürzung der präoperativen Nüchternheitsphase muss hierbei auch ein adäquates Screening auf Mangelernährung mit einer entsprechenden präoperativen ernährungsmedizinischen Konditionierung in den klinischen Alltag eingeführt werden. Als praktikables Screening-Instrument hat sich hierbei der so genannte NRS 2002 etabliert. Neben den präoperativen Ernährungskonzepten gilt es auch, die bislang praktizierte, prolongierte postoperative Nüchternheitsphase durch einen raschen, jedoch dem Wohlbefinden des Patienten adaptierten, postoperativen Kostaufbau zu ersetzen. Hierbei sollte bei funktionsfähigem Gastrointestinaltrakt bereits ab dem 1. postoperativen Tag mit oraler Kost ad libidum begonnen werden. Bei eingeschränkter gastrointestinaler Funktion sollte postoperativ eine kombinierte orale/parenterale Kalorienzufuhr erfolgen. Eine komplett parenterale Ernährung von Patienten nach kolorektalen Eingriffen ist somit nach heutigem Kenntnisstand lediglich bei Vorliegen eines Ileus oder relevanter intestinaler Leckagen indiziert.

This content is only available via PDF.
Copyright / Drug Dosage / Disclaimer
Copyright: All rights reserved. No part of this publication may be translated into other languages, reproduced or utilized in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording, microcopying, or by any information storage and retrieval system, without permission in writing from the publisher.
Drug Dosage: The authors and the publisher have exerted every effort to ensure that drug selection and dosage set forth in this text are in accord with current recommendations and practice at the time of publication. However, in view of ongoing research, changes in government regulations, and the constant flow of information relating to drug therapy and drug reactions, the reader is urged to check the package insert for each drug for any changes in indications and dosage and for added warnings and precautions. This is particularly important when the recommended agent is a new and/or infrequently employed drug.
Disclaimer: The statements, opinions and data contained in this publication are solely those of the individual authors and contributors and not of the publishers and the editor(s). The appearance of advertisements or/and product references in the publication is not a warranty, endorsement, or approval of the products or services advertised or of their effectiveness, quality or safety. The publisher and the editor(s) disclaim responsibility for any injury to persons or property resulting from any ideas, methods, instructions or products referred to in the content or advertisements.
You do not currently have access to this content.