Die chirurgische Therapie des organischen Hyperinsulinismus stellt nicht nur wegen der Seltenheit des Befundes höchste Ansprüche an den endokrin tätigen Chirurgen. Das klinische Erscheinungsbild des Insulinoms ist sehr variabel und wird deshalb häufig über Jahre verkannt. Die präoperative Lokalisationsdiagnostik gab in der Vergangenheit Anlaβ zu heftigen Diskussionen über Pro und Kontra invasiver und nichtinvasiver Diagnostik. Seit Einführung der intraoperativen Sonographie hat diese jedoch weitgehend an Bedeutung verloren. Der entscheidende Faktor ist die Erfahrung des Chirurgen in der intraoperativen Lokalisation und Wahl des Resektionsverfahrens. Während der überwiegende Anteil der Insulinome einer Enukleation zugänglich ist, stellen vor allem die Lokalisation im Pankreaskopf (etwa 30%), die multiplen Tumoren (etwa 10%), das maligne Insulinom (etwa 10%) und der intraoperativ nicht auffindbare Tumor die entscheidenden Problemzonen in der chirurgischen Therapie dar. Hier muβ sich der Operateur zwischen Enukleation und verschiedenen Formen der Resektion bis hin zur Whippleschen Operation entscheiden. Die blinde Resektion ohne Nachweis eines Tumors ist obsolet, da hier die «Weichen» gegen einen potentiell erfolgreichen Revisionseingriff gestellt werden können. Die chirurgische Therapie des malignen Insulinoms stellt eine eigene Entität dar und folgt dem Prinzip der onkologischen Chirurgie.

This content is only available via PDF.
Copyright / Drug Dosage / Disclaimer
Copyright: All rights reserved. No part of this publication may be translated into other languages, reproduced or utilized in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording, microcopying, or by any information storage and retrieval system, without permission in writing from the publisher.
Drug Dosage: The authors and the publisher have exerted every effort to ensure that drug selection and dosage set forth in this text are in accord with current recommendations and practice at the time of publication. However, in view of ongoing research, changes in government regulations, and the constant flow of information relating to drug therapy and drug reactions, the reader is urged to check the package insert for each drug for any changes in indications and dosage and for added warnings and precautions. This is particularly important when the recommended agent is a new and/or infrequently employed drug.
Disclaimer: The statements, opinions and data contained in this publication are solely those of the individual authors and contributors and not of the publishers and the editor(s). The appearance of advertisements or/and product references in the publication is not a warranty, endorsement, or approval of the products or services advertised or of their effectiveness, quality or safety. The publisher and the editor(s) disclaim responsibility for any injury to persons or property resulting from any ideas, methods, instructions or products referred to in the content or advertisements.
You do not currently have access to this content.