Die Erkenntnis, daβ das Standardverfahren der chirurgischen Peritonitistherapie nicht in der Lage ist, die Gesamtletalität entscheidend zu senken, führte zu der Entwicklung alternativer Verfahren. Die kontinuierliche postoperative Lavage (KPL) und die offene Abdominalbehandlung in Verbindung mit geplanten Relaparotomien (z.B. Etappenlavage) waren in der Lage, die Gesamtletalität gegenüber der Anwendung des Standardverfahrens zu senken. Wegen der teilweise signifikanten methodenspezifischen Nebenwirkungen dieser komplexen chirurgischen Verfahren wurde in der eigenen Patientengruppe eine differenzierte, schweregradorientierte Therapie überprüft. Leichte Fälle der diffusen Peritonitis (Mannheimer Peritonitis-Index [MPΓJ bis 20) wurden dem Standardverfahren zugeführt, mittelschwere (MPI 21-29) der KPL und schwere (MPI > 29) der Etappenlavage. Die retrospektive Auswertung der eigenen Daten belegt, daβ ein solches Konzept in der Lage ist, die statistisch zu erwartende Letalität deutlich zu senken. Auch in der gerade begonnenen prospektiven Überprüfung scheint das therapeutische Konzept die zu erwartenden Ergebnisse verbessern zu können.

This content is only available via PDF.
Copyright / Drug Dosage / Disclaimer
Copyright: All rights reserved. No part of this publication may be translated into other languages, reproduced or utilized in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording, microcopying, or by any information storage and retrieval system, without permission in writing from the publisher.
Drug Dosage: The authors and the publisher have exerted every effort to ensure that drug selection and dosage set forth in this text are in accord with current recommendations and practice at the time of publication. However, in view of ongoing research, changes in government regulations, and the constant flow of information relating to drug therapy and drug reactions, the reader is urged to check the package insert for each drug for any changes in indications and dosage and for added warnings and precautions. This is particularly important when the recommended agent is a new and/or infrequently employed drug.
Disclaimer: The statements, opinions and data contained in this publication are solely those of the individual authors and contributors and not of the publishers and the editor(s). The appearance of advertisements or/and product references in the publication is not a warranty, endorsement, or approval of the products or services advertised or of their effectiveness, quality or safety. The publisher and the editor(s) disclaim responsibility for any injury to persons or property resulting from any ideas, methods, instructions or products referred to in the content or advertisements.
You do not currently have access to this content.