Derzeit stehen 4 Formen der Spülbehandlung bei diffuser postoperativer Peritonitis zur Verfügung: die kontinuierliche geschlossene Spülung, die kontinuierliche geschlossene Spülung mit intermittierendem Ablauf, die Etappenlavage und die dorsoventrale kontinuierliche Spülung in Kombination mit der Etappenlavage. Die Vorzüge der offenen Verfahren bestehen in einer Druckentlastung des Abdomens mit verbesserter Durchblutung der parenchymatösen Organe und des Darmes und einer Normalisierung des venösen Rückstroms zum Herzen, was letztlich die Beatmungstherapie erleichtert. Auβerdem kann der sanierte Fokus täglich inspiziert und frühzeitig reinterveniert werden. Zudem bieten tägliche histologische Untersuchungen in Kombination mit dem klinischen und intraoperativen Befund die Möglichkeit, besser den optimalen Zeitpunkt zum Bauchdeckenverschluβ zu definieren. Nachteilig wirkt sich die Retraktion der Bauchdecken unter einer offenen Behandlung aus. Auch die Gefahr der Superinfektion des offenen Abdomens mit Hospitalkeimen ist nicht von der Hand zu weisen. Entscheidend ist jedoch, die für jeden Patienten optimale Therapieform, abhängig vom Schweregrad der Peritonitis, auszuwählen.

This content is only available via PDF.
Copyright / Drug Dosage / Disclaimer
Copyright: All rights reserved. No part of this publication may be translated into other languages, reproduced or utilized in any form or by any means, electronic or mechanical, including photocopying, recording, microcopying, or by any information storage and retrieval system, without permission in writing from the publisher.
Drug Dosage: The authors and the publisher have exerted every effort to ensure that drug selection and dosage set forth in this text are in accord with current recommendations and practice at the time of publication. However, in view of ongoing research, changes in government regulations, and the constant flow of information relating to drug therapy and drug reactions, the reader is urged to check the package insert for each drug for any changes in indications and dosage and for added warnings and precautions. This is particularly important when the recommended agent is a new and/or infrequently employed drug.
Disclaimer: The statements, opinions and data contained in this publication are solely those of the individual authors and contributors and not of the publishers and the editor(s). The appearance of advertisements or/and product references in the publication is not a warranty, endorsement, or approval of the products or services advertised or of their effectiveness, quality or safety. The publisher and the editor(s) disclaim responsibility for any injury to persons or property resulting from any ideas, methods, instructions or products referred to in the content or advertisements.
You do not currently have access to this content.